Επεξεργαστής Ψηφιδωτών - PixelArt Editor
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Επεξεργαστής Ψηφιδωτών - PixelArt Editor.
Περιγραφή: Άρθρωμα στο οποίο οι χρήστες ζωγραφίζουν εικόνες με την τεχνική των ψηφιδωτών σε πλέγματα διαφόρων μεγεθών. Προσφέρεται η δυνατότητα συμπλήρωσης συμμετρικών εικόνων, καθώς και η δυνατότητα σχεδιασμού απλών γεωματρικών σχημάτων με τη χρήση "εντολών προγραμματισμού".
Λέξεις - κλειδιά: Προγραμματισμός Η/Υ, Pixel art, Μαθηματικά, Εικαστικά, ΤΠΕ, Υπολογιστική Σκέψη/
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: "Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία, Θεματική ενότητα:Α2.2 ΤΠΕ (Ανακάλυψη, Προγραμματισμός και Ψηφιακό Παιχνίδι), Θεματικό πεδίο: Γ. «Παιδί και Θετικές Επιστήμες», Θεματική ενότητα: Γ.1 Μαθηματικά ( Γεωμετρία/Μετρήσεις & Αριθμοί, Πράξεις, Άλγεβρα), Θεματικό Πεδίο: Δ. «Παιδί, σώμα, δημιουργία & έκφραση», Θεματική ενότητα: Δ.2. Τέχνες (Εικαστικές Τέχνες).
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Ο σχεδιασμός, η προσοχή στη λεπτομέρεια, η ικανότητα εργασίας μέσα στα όρια της τεχνολογίας και η χάραξη στρατηγικής για την υπέρβαση αυτών των περιορισμών, είναι δεξιότητες που αναμένεται να κατακτηθούν.
Το περιβάλλον παρέχει προαιρετικά τη δυνατότητα προγραμματισμού της δημιουργίας των ψηφιδωτών και έτσι υποστηρίζει δραστηριότητες ανάπτυξης της ικανότητας προγραμματισμού και Υπολογιστικής Σκέψης.
Τα παιδιά εισάγονται με έναν φυσικό τρόπο στον προγραμματισμό των Η/Υ σε ένα περιβάλλον εναλλακτικό της κυρίαρχης μεταφοράς των γλωσσών βασισμένων στη Logo η οποία δεν προαπαιτεί την ικανότητα χρήσης των εννοιών της γωνίας ή του μήκους αλλά βοηθά στο να οικοδομηθούν.
Καλλιεργούν επίσης την αρίθμηση, τη συμμετρία, τη μέτρηση, τα χρώματα και τα σχήματα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: Χρησιμοποιώντας το pixelart, ο χρήστης μπορεί να χρωματίσει τα τετράγωνα ενός πλέγματος, ώστε να ζωγραφίσει εικόνες με την τεχνική των ψηφιδωτών. Δίνονται οι δυνατότητες εμφάνισης ή απόκρηψης του πλαισίου των τετραγώνων του πλέγματος, επιλογής εικόνας από τον υπολογιστή του χρήστη, επαναφοράς του πλέγματος σε προηγούμενες καταστάσεις, καθαρισμού του πλέγματος, αποθήκευσης της εικόνας σε μορφή .jpeg, αποθήκευσης της εκάστοτε κατάστασης του πλέγματος και επαναφόρτωση της. Ακόμα δίνεται η δυνατότητα zoom in και zoom out στο πλέγμα. Βασική λειτουργία της εφαρμογής αποτελεί η δυνατότητα εισαγωγής στον προγραμματισμό με τον σχεδιασμό απλών γεωμετρικών σημάτων με τη χρήση απλών "εντολών προγραμματισμού". Τις εντολές εκτελεί εικονίδιο ενός κοριτσιού η ενός αγοριού. Η εφαρμογή αποτελείται από 3 επίπεδα. Στο πρώτο ο χρήστης χρωματίζει μεμονωμένα τετράγωνα στο πλέγμα, στο δεύτερο και στο τρίτο επίπεδο εισάγεται η δυνατότητα συμπλήρωσης συμμετρικών εικόνων και η δυνατότητα χρήσης των "εντολών προγραμματισμού".
Τεχνικές απαιτήσεις: Η εφαρμογή εκτελείται μέσω φυλλομετρητή (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera) σε υπολογιστή, ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: Προσχολική, δημοτικό.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 7.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου: Διδακτικό παιχνίδι (παιχνίδι για τη δημιουργία εικονοστοιχείων).
Διδακτική προσέγγιση: άμεση διδασκαλία, επίδειξη,Καθοδηγητική διδασκαλία - tutorial, μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι, νοηματική αυθεντική μάθηση, μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, μάθηση με σχέδια εργασίας, Μάθηση μέσω προγραμματισμού Η/Υ, Μάθηση μέσω σχεδιασμού, Συνεργατική διερεύνηση.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Το περιβάλλον επεξεργασίας ψηφιδωτών μπορεί να αξιοποιηθεί σε διαφορετικές μαθησιακές δραστηριότητες όπως:
Ελεύθερο παιχνίδι: Τα παιδιά εκφράζονται δημιουργικά μέσα από την ελεύθερη χρήση του επεξεργαστή χωρίς κανόνες. Φτιάχνουν ψηφιδωτά όπως τα θέλουν και τα τυπώνουν ή τα μεταφέρουν σε άλλες εφαρμογές.
Μαθηματικές δραστηριότητες: Ο επεξεργαστής ψηφιδωτών μπορεί να αξιοποιηθεί για την οικοδόμηση μαθηματικών εννοιών και την ενίσχυση μαθηματικών ικανοτήτων μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες. Έννοιες όπως ο αριθμός, το σημείο, οι συντεταγμένες, τα γεωμετρικά σχήματα (κατασκευή σχημάτων), η συμμετρία (συμπλήρωσε το σχήμα), το μοτίβο (δημιουργία και επέκταση μονοδιάστατων και δισδιάστατων μοτίβων), τα γραφήματα δεδομένων, η κλιμάκωση, η αναδρομή, τα puzzle pentromino κ.α. μπορούν να προσεγγιστούν στον επεξεργαστή ψηφιδωτών. Η προσέγγιση των εννοιών μπορεί να γίνει σε συνδυασμό με άλλα αντικείμενα όπως οι ΤΠΕ και τα εικαστικά.
Προγραμματισμος Η/Υ και Υπολογιστική Σκέψη: Το περιβάλλον παρέχει προαιρετικά τη δυνατότητα προγραμματισμού της δημιουργίας των ψηφιδωτών και έτσι υποστηρίζει δραστηριότητες ανάπτυξης της ικανότητας προγραμματισμού και Υπολογιστικής Σκέψης.
Εικαστικά: Τα παδιά μελετούν έργα εικαστικών όπως Schulten ή Mondrian, ή απλά ψηφιδωτά και στη συνέχεια φτιάχνουν τα δικα τους στον επεξεργαστή ψηφιδωτών.
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β