Προγραμματισμός 3
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: ...
Περιγραφή: Άρθρωμα προγραμματισμού (εντάσσεται στις ΤΠΕ). Συγκεκριμένα περιλαμβάνει δραστηριότητες για την εκτέλεση μετακίνησης διαφορετικών χαρακτήρων (εικονικών ρομπότ) με εντολές προγραμματισμού για την εκτέλεση μιας ακολουθίας εντολών (πρόγραμμα).
Στόχος του αρθρώματος: είναι να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες και να εξοικειωθούν με έννοιες υπολογιστικής σκέψης. Οι δραστηριότητες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν υποθέσεις, να σχεδιάσουν ατομικά ή σε ομάδες έναν αλγοριθμικό
σχεδιασμό καθώς και να αναπτύξουν και να προτείνουν διαφορετικό αλγοριθμικό σχεδιασμό για την επίλυση του ίδιου προβλήματος. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η δημιουργική και κριτική τους σκέψη καθώς ενισχύονται ταυτόχρονα η αυτοεκτίμηση
και αυτοπεποίθηση.
Λέξεις - κλειδιά: Υπολογιστική σκέψη, προγραμματισμός, αλγόριθμος, μοτίβο, εκσφαλμάτωση.
Σύνδεσμος Μαθησιακού αντικειμένου: +++.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Α Θεματικό Πεδίο: 'Παιδί και Επικοινωνία' Θεματική Ενότητα 2: ΤΠΕ Υποενότητα: Α.2.2: Ανακάλυψη, Προγραμματισμός, και Ψηφιακό Παιχνίδι , ii.Διερεύνηση, πειραματισμός και ανακάλυψη με λογισμικά ανοιχτού τύπου, iii.Επίλυση προβλημάτων με λογισμικά ειδικών κατηγοριών και εξοικείωση με τον προγραμματισμό με προγραμματιζόμενα παιχνίδια, iv: Σχεδίαση, κατασκευή και προγραμματισμός κατάλληλων για τα παιδιά ρομποτικών περιβαλλόντων.
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: "Κατασκευαστικός εποικοδομισμός, επίλυση προβλήματος, βασισμένος στην εμπειρική μάθηση, λογικός συλλογισμός, δημιουργία, παιγνιώδης
εξερεύνηση, συζήτηση - διάλογος.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
- γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
- γνωστικός > δεξιότητες > να εφαρμόζουν
- γνωστικός > δεξιοτητες > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: Το άρθρωμα παρέχει τη δυνατότητα μετακίνησης ενός χαρακτήρα σε διαφορετικούς χώρους δράσης με αποτέλεσμα την προώθηση της ενεργητικής μάθησης και αλληλεπίδρασης με το ψηφιακό περιβάλλον. Οι μαθητές και οι μαθήτριες με εύκολο τρόπο δημιουργούν απλά προγράμματα για να μετακινήσουν το χαρακτήρα ενός εικονικού ρομπότ ανα πτύσσοντας δεξιότητες επίλυσης προβλήματος και δημιουργικότητας.
Δυνατότητα παροχής Ηχογραφημένων Οδηγιών: Π.χ. «Σχεδίασε το πρόγραμμα με τα μπλε βελάκια και εκτέλεσε το με το πλήκτρο εκτέλεσης για να μετακινηθεί ο χαρακτήρας».
Οδηγίες: Το άρθρωμα παρέχει ηχογραφημένες οδηγίες για εκπαιδευτικούς, παιδιά και γονείς καθώς και για τη δυνατότητα εφαρμογής διαφοροποιημένης προσέγγισης.
Τεχνικές απαιτήσεις: Το άρθρωμα απαιτεί τη σύνδεση στο διαδίκτυο ανοίγοντας ένα από τους παρακάτω φυλλομετρητές (Mozilla, Chrome, Edge, Opera, Safari) χρησιμοποιώντας κάποια ηλεκτορνική συσκευή όπως: υπολογιστής (σταθερός
ή φορητός), ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός, γονείς.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: Προσχολική, δημοτικό.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 8.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου:
Ανοιχτού τύπου.
Διδακτική προσέγγιση:
Εποικοδομισμός, για την επίλυση προβλήματος βασισμένος στην εμπειρική μάθηση, Λογικός συλλογισμός, Δημιουργικότητα, Διερεύνηση και πειραματισμός στο πλαίσιο παιγνιώδους μάθησης, Συζήτηση - διάλογος - αναστοχασμός.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Οι
δραστηριότητες μπορούν να γίνουν με έναν μαθητή μεμονωμένα αλλά και στην ολομέλεια της τάξης ώστε τα παιδιά να ανταλλάσσουν απόψεις σχετικά με το πώς θα γράψουν και να εκτυπώσουν μία ανακοίνωση ή μία πρόσκληση προς τους γονείς, πως
θα δημιουργήσουν ταμπέλες για το μαγαζάκι τους, πως θα δημιουργήσουν την εφημερίδα της τάξης τους με πολυγλωσσικά στοιχεία ή πως θα δημιουργήσουν ένα βιβλίο μαγειρικής με συνταγές από όλο τον κόσμο με φωτογραφικό υλικό και πολυγλωσικά
στοιχεία που έχουν συλλέξει τα ίδια τα παιδιά.
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β