Σχεδιασμός χώρου-χάρτη
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Σχεδιασμός χώρου-χάρτη
Περιγραφή: Άρθρωμα που αφορά τη δημιουργία εικονιστικών και συμβολικών κατόψεων οικείων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων των παιδιών (παιδικό δωμάτιο, σχολική αίθουσα, αυλή σχολείου). Η εφαρμογή παρέχει μια οργανωμένη συλλογή εικόνων (πανοραμικής οπτικής), όπως αντικείμενα εσωτερικού χώρου (πχ έπιπλα), β) εξωτερικού χώρου, και κουμπιά για το σχεδιασμό μιας διαδρομής ή για επισήμανση θέσης. Το παιδί θα μπορεί επίσης να επιλέξει το σχήμα (ορθογώνιο, τετράγωνο) και το είδος του χώρου, το δάπεδο του χώρου που θα χρησιμοποιήσει στη δημιουργία του χάρτη του καθώς και να τον αποθηκεύσει και να τον εκτυπώσει.
Λέξεις - κλειδιά: σχεδιασμός κατόψεων, αναπαραστατική αντιστοιχία, δημιουργία χάρτη, ερμηνεία χάρτη.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία
Θεματική ενότητα:Α1. Γλώσσα (Προφορική & Γραπτή Επικοινωνία)
Θεματική ενότητα:Α2.2 ΤΠΕ (Επεξεργασία της Πληροφορίας και Ψηφιακή Δημιουργία)
Θεματικό Πεδίο : B. «Παιδί, εαυτός και κοινωνία»
Θεματική ενότητα:Β.2. Κοινωνικές Επιστήμες (Σχέση με το φυσικό και δομημένο περιβάλλον)
Θεματικό πεδίο: Γ. «Παιδί και Θετικές Επιστήμες»
Θεματική ενότητα: Γ.1 Μαθηματικά ( Γεωμετρία και Μετρήσεις)
Θεματική ενότητα:Γ.3. Τεχνολογία Κατασκευών (Τεχνολογία των Κατασκευών ως Εργαλείο στην Καθημερινή Ζωή)
Θεματικό Πεδίο: Δ. «Παιδί, σώμα, δημιουργία & έκφραση»
Θεματική ενότητα: Δ.1 Κινητική Αγωγή ( Αθλητική-Πολιτιστική Παράδοση και Δημιουργική Κίνηση)
Θεματική ενότητα: Δ.2. Τέχνες (Εικαστικές Τέχνες)
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Οι αναπαραστάσεις του χώρου είναι διεισδυτικές και σημαντικές στην ανθρώπινη σκέψη, δράση και επικοινωνία. Οι χάρτες και τα σχεδιαγράμματα ως εξωτερικές χωρικές αναπαραστάσεις, αποτελούν εργαλεία και μέσα επικοινωνίας καθώς και εργαλεία που συμβάλλουν, όχι μόνο στη χωρική κατανόηση αλλά επιπλέον υποστηρίζουν ανώτερα επίπεδα σκέψης και λειτουργίες επίλυσης προβλήματος. Τα παιδιά με τη συμβολή του ψηφιακού περιβάλλοντος που περιλαμβάνει εργαλεία αναπαράστασης και χαρτογράφησης μπορούν να αποκτήσουν διαισθήσεις αναφορικά με τις έννοιες αυτές σε επίπεδο συμβολισμού και αναπαράστασης αντικειμένων του χώρου, να καλλιεργήσουν έννοιες όπως: θέση/κατεύθυνση, προσανατολισμός, προοπτική αναπτύσσοντας παράλληλα νοήματα χωρικής γνώσης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: Η εφαρμογή προσφέρει τη δυνατότητα σχεδιασμού κατόψεων τριών χώρων (δύο εσωτερικών και ενός εξωτερικού), με τη χρήση μιας ολοκληρωμένης συλλογής εικόνων αντικειμένων και επίπλων. Ο χρήστης μπορεί να αλλάξει σχέδιο στην εκάστοτε κάτοψη, επιλέγοντας μεταξύ τεσσάρων προεπιλεγμένων σχεδίων. Ακόμα μπορεί να επανατοποθετήσει τα αντικείμενα, να τα περιστρέψει, να τους αλλάξει μέγεθος, να τα αντικατοπτρίσει ή να τα αφαιρέσει από την κάτοψη. Επιπλέον, μπορεί να σχεδιάσει με μολύβι στην κάτοψη ή να σβήσει ό,τι σχεδίασε. Τέλος, του σύνεται η δυνατότητα να εκτυπώσει (ή να αποθηκεύσει σε μορφή pdf) την κάτοψη που έφτιαξε.
Τεχνικές απαιτήσεις: Η εφαρμογή εκτελείται μέσω φυλλομετρητή (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera) σε υπολογιστή, ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: Προσχολική, δημοτικό.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 7.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου: Διδακτικό παιχνίδι (παιχνίδι για τη δημιουργία εικονιστικών και συμβολικών κατόψεων και την καλλιέργεια της αναπαράστασης του χώρου).
Διδακτική προσέγγιση: άμεση διδασκαλία, επίδειξη, μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι, νοηματική αυθεντική μάθηση, μάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, μάθηση μέσω σχεδιασμού, Μάθηση μέσω σεναρίου, Εν κινήσει μάθηση - μέσω φορητών συσκευών , Συνεργατική μάθηση, συζήτηση.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Η προτεινόμενη εφαρμογή μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθησιακές δραστηριότητες όπως:
Διαρρύθμιση του χώρου της τάξης μας πριν και μετά.
Τα παιδιά φτιάχνουν τον ψηφιακό χάρτη της τάξης τους στο περιβάλλον του λογισμικού τοποθετώντας τα αντικείμενα με τοπολογικό συσχετισμό και σε αναπαραστατική αντιστοιχία με τα πραγματικά αντικείμενα της τάξης τους . Στη συνέχεια συζητούν για τις αλλαγές που θα μπορούσαν να κάνουν στο χώρο ώστε αυτός να γίνει πιο άνετος. Κάνουν τις σχετικές μεταβολές στον ψηφιακό τους χάρτη, τις αποθηκεύουν και τον εκτυπώνουν. Με τη βοήθεια του εκτυπωμένου χάρτη και τη βοήθεια του/της εκπ/κού υλοποιούν τις συγκεκριμένες αλλαγές στο χώρο. (αλλάζουν θέσεις σε μικροέπιπλα κλπ). Με την δραστηριότητα αυτή επιδιώκεται διασύνδεση του ψηφιακού παιχνιδιού-χάρτη, με τον πραγματικό κόσμο και σύνδεση διαφορετικών αναπαραστάσεων του χώρου μεταξύ 2Δ χάρτη και 3Δ πραγματικού χώρου.
Δραστηριότητες κρυμμένων αντικειμένων - κυνήγι θησαυρού. Οι ομάδες κατασκευάζουν τον χάρτη της αυλής του σχολείου σε περιβάλλον λογισμικού, κρύβουν τα αντικείμενά τους στον πραγματικό χώρο της αυλής, συμπληρώνουν στη συνέχεια τον αρχικό τους χάρτη με τις αντίστοιχες θέσεις κρυψίματος και ανταλλάσσουν τους χάρτες τους προκειμένου να ανακαλύψουν τα κρυμμένα αντικείμενα
Χωρικές έννοιες και προσανατολισμός στο χώρο.
Οι χάρτες αποτελούν μέσο για την ανάπτυξη αυθεντικών δραστηριοτήτων ανάπτυξης της κατανόησης χωρικών εννοιών. Έννοιες για τις τοπολογικές σχέσεις και έννοιες προσανατολισμού στο χώρο συμπληρώνουν την γεωμετρική γνώση στο νηπιαγωγείο και αποτελούν εκπαιδευτική επένδυση με μακροχρόνια οφέλη.
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β