Αριθμοί - Base10-Blocks
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Base ten blocks (Λογισμική προσομοίωση virtual manipulatives)
Περιγραφή: Το λογισμικό αποτελεί προσομοίωση απτικών υλικών, εσφηνώσιμων κύβων(base ten blocks), που χρησιμοποιούνται στη διδασκαλία και τη μάθηση των μαθηματικών. Παρουσιάζει οπτική αναλογία/ομοιότητα με το φυσικό του ανάλογο, παρέχοντας τη δυνατότητα για οπτικές-συμβολικές αναπαραστάσεις των πολλαπλών όψεων της έννοιας του αριθμού ώστε συνδυαστικά με το κατάλληλο παιδαγωγικό πλαίσιο, να περιοριστούν οι νοητικές δυσκολίες των νηπίων ως προς την κατανόηση της. Το παιδί έχοντας τη δυνατότητα μέσα από τη σύνδεση και αποσύνδεση των κύβων (μονάδων) σε ράβδους (δεκάδες) και των ράβδων σε επίπεδες ομάδες των δέκα δεκάδων, μπορεί να αναπαραστήσει αριθμούς, να μοντελοποιήσει αριθμητικές πράξεις , να αντιληφθεί τους αριθμούς ως αθροίσματα μονάδων και ως ομάδες με περισσότερα στοιχεία καθώς και τη δεκάδα ως μια αδιαίρετη ενότητα μέτρησης μιας άλλης ποσότητας.
Λέξεις - κλειδιά: "Εικονικό απτικό υλικό, (virtual manipulatives) , Έννοια αριθμού Μέτρηση, Έννοια δεκάδας Θεσιακή αξία αριθμού.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: Θεματικό πεδίο: Γ.1 Παιδί και Θετικές Επιστήμες. Θεματική ενότητα: Μαθηματικά (Γ.1.2 Αριθμοί Πράξεις και Άλγεβρα)
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Καλύτερη κατανόηση της έννοιας του αριθμού και της συμβολικής του αναπαράστασης με το θεσιακό σύστημα. Σχηματισμός ποσοτήτων και συμβολική αναπαράσταση αυτών με αριθμούς μονοψήφιους εώς τριψήφιους (0-999) στο δεκαδικό σύστημα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: Το άρθρωμα αποτελείται από τέσσερα επίπεδα, παρέχοντας τη δυνατότητα για οπτικές-συμβολικές αναπαραστάσεις των πολλαπλών όψεων της έννοιας του αριθμού.
Τεχνικές απαιτήσεις: Η εφαρμογή εκτελείται μέσω φυλλομετρητή (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera) σε υπολογιστή, ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: Προσχολική/πρώτες τάξεις δημοτικού.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 10.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου: Εικονικό απτικό υλικό, (virtual manipulatives).
Διδακτική προσέγγιση: άμεση διδασκαλία, επίδειξη, μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι, μάθηση με επίλυση προβλήματος, Νοηματική αυθεντική μάθηση, Συνεργατική μάθηση και συζήτηση
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Μέσω αυτών των ψηφιακών χειρισμών του υλικού και των δυναμικών του αναπαραστάσεων,(εικονιστικών και συμβολικών) αναπτύσσει στρατηγικές υπολογισμού μεγάλων (σχετικά) ποσοτήτων που οργανώνοντας τις σε μικρότερες δομές, υποβοηθείται στην κατανόηση ότι τα μέρη συντίθενται για να σχηματίσουν ένα όλο και ένα όλο αποσυντίθεται επίσης σε μέρη.
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β