Λογικό παζλ - Η κοκκινοσκουφίτσα
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Λογικό παζλ - Η κοκκινοσκουφίτσα.
Περιγραφή: Το λογισμικό “Κοκκινοσκουφίτσα” υλοποιεί μια σειρά από λογικά παζλ. Το ζητούμενο του παιχνιδιού είναι το παιδί να βοηθήσει την Κοκκινοσκουφίτσα να φτάσει στο σπίτι της γιαγιάς της, σχεδιάζοντας διαδρομές ή συντομότερες διαδρομές για να προσπεράσει το λύκο και αποφεύγοντας τα εμπόδια. Αποτελείται από τέσσερις πίστες διαβαθμισμένης δυσκολίας. Η κύρια διεπαφή χρήστη, αποτελείται από ένα τετραγωνισμένο ταμπλό, τη βοήθεια, το κουμπί επιβεβαίωσης/ελέγχου και το εργαλείο καθαρισμού. Το ταμπλό περιέχει, την κοκκινοσκουφίτσα, το σπίτι της γιαγιάς, δέντρα που σημειώνουν τις θέσεις στις οποίες το παιδί δεν μπορεί να τοποθετήσει κομμάτι και τον λύκο. Η θέση των στοιχείων πάνω στο ταμπλό και τα διαθέσιμα κομμάτια (τόσο σε αριθμό όσο και σε είδος) διαφέρουν σε κάθε πίστα.
Λέξεις - κλειδιά: Προβλήματα λογικής, προβλήματα ικανοποίησης περιορισμών, χωρική αντίληψη.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: "Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία, Θεματική ενότητα:Α2.2 ΤΠΕ (Ανακάλυψη, Προγραμματισμός και Ψηφιακό Παιχνίδι), Θεματικό πεδίο: Γ. «Παιδί και Θετικές Επιστήμες», Θεματική ενότητα: Γ1 Μαθηματικά (Γεωμετρία και Μετρήσεις).
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Τα παιδιά καλλιεργούν μαθηματικές έννοιες χώρου και χωρικές έννοιες όπως οι διαδρομές και οι κατευθύνσεις. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά θα είναι σε θέση να κατανοήσουν γενικές χωρικές έννοιες όπως στροφή αριστερά, δεξιά, πάνω, κάτω αλλά και να ακολουθήσουν μία συγκεκριμένη διαδρομή ανάλογα με τις οδηγίες για την επίτευξη κάποιου στόχου. Τα παιδιά θα είναι ικανάνα εντοπίζουν και να περιγράφουν θέσεις, διευθύνσεις και διαδρομές στο χώρο ως προς διαφορετικά συστήματα αναφοράς με τη χρήση απλών χωρικών εννοιών, καθώς επίσης και για την ανάγνωση απλών χαρτών και την περιγραφή διαδρομών σε τετραγωνισμένα περιβάλλοντα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: H εφαρμογή αποτελέιται απο 4 διαφορετικά επίπεδα. Πατώντας επάνω στα πράσινα τετράγωνα (γρασίδι) εμφανίζονται με τη σειρά 6 διαφορετικές επιλογές κατευθύνσεων. Στόχος όλων των επιπέδων είναι να μεταφερθεί η Κοκκινοσκουφίτσα στο σπίτι της γιαγιάς. Στα επίπεδα 2,3 και 4 που υπάρχει ο λύκος η Κοκκινοσκουφίτσα καλείται να ακολουθήσει συντομότερη διαδρομή προς το σπίτι της γιαγιάς απο εκείνη του λύκου. Η διαδρομή του λύκου στο δεύτερο επίπεδο είναι προκαθορισμένη απο το παιχνίδι μέσα απο ένα πλήθος διαφορετικών επιλογών, ενώ στο τρίτο επίπεδο η διαδρομή του λύκου δημιουργείται απο τους χρήστες. Στο τέταρτο επίπεδο δίνεται η δυνατότητα σχεδιασμού του ταμπλό. Ο χρήστης είναι σε θέση να μετακινήσει το σπιτι, τον λύκο και την Κοκκινοσκουφίτσα οπουδήποτε επιθυμεί στο ταμπλό και να προσθέσει ή να αφαιρέσει δέντρα όπου επιθυμεί.
Τεχνικές απαιτήσεις: Η εφαρμογή εκτελείται μέσω φυλλομετρητή (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera) σε υπολογιστή, ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: "Προσχολική/πρώτες τάξεις δημοτικού.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 7.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου: Διδακτικό παιχνίδι (παιχνίδι λογικής σκέψης και στρατηγικής με ταυτόχρονη ανάπτυξη χωρικής και οπτικής αντίληψης).
Διδακτική προσέγγιση: Μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι, μάθηση με επίλυση προβλήματος, Συνεργατική μάθηση.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Το λογισμικό μπορεί να αξιοποιηθεί σε διάφορες μαθησιακές δραστηριότητες όπως:
Ελεύθερο παιχνίδι: Τα παιδιά παίζουν εξασκώντας τη λογική, την ευέλικτη σκέψη, την δυνατότητα ακολουθίας κανόνων και την χωρική αντίληψη.
Δραστηριότητες Μαθηματικών: Η πλαισίωσή του εν λόγω λογισμικού με στοχευμένες καταστάσεις προβληματισμού μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη και την αξιολόγηση στόχων της ενότητας. Συγκεκριμένα το είδος των λογικών προβλημάτων μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της χωρικής αντίληψης, της εκτίμησης μεγεθών, της σύγκρισης κ.α.
Δραστηριότητες Πληροφορικής: Η πλαισίωσή του εν λόγω λογισμικού με στοχευμένες καταστάσεις προβληματισμού μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη και την αξιολόγηση στόχων από το θεματικό πεδίο «ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ» και τη θεματική ενότητα «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ (ΤΠΕ)».
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β