Υπολογιστικό Φύλλο για την Επίλυση Προβλημάτων την καταγραφή Δεδομένων και την Διεξαγωγή Συμπερασμάτων στο Νηπιαγωγείο
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Υπολογιστικό Φύλλο για την Επίλυση Προβλημάτων την καταγραφή Δεδομένων και την Διεξαγωγή Συμπερασμάτων στο Νηπιαγωγείο.
Περιγραφή: Μαθησιακό Αντικείμενο ανοιχτής εφαρμογής για την εισαγωγή αριθμητικών δεδομένων και την ταυτόχρονη μετατροπή τους σε ραβδογράμματα ή κυκλικά διαγράμματα. Στόχος του Μαθησιακού Αντικειμένου είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές δυνατότητες ενός υπολογιστικού φύλλου.
Το Μαθησιακό Αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί για την καταγραφή δεδομένων από δραστηριότητες παρατήρησης, τη διατύπωση υποθέσεων και τον έλεγχό τους. Οι δραστηριότητες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν υποθέσεις να συλλέξουν δεδομένα να τα μελετήσουν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα.
Το Μαθησιακό Αντικείμενο αφορά κυρίως στη θεματική περιοχή των Μαθηματικών, αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί και σε άλλες θεματικές περιοχές, όπως οι Φυσικές Επιστήμες.
Λέξεις - κλειδιά: Υπολογιστικό Φύλλο, Οπτικοποίηση Δεδομέων, Πίτες, Ραβδογράμματα.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Γ Θεματικό Πεδίο: Θεματική Ενότητα1 : Μαθηματικά- Υποενότητα: Γ.1.3 Στοχαστικά Μαθηματικά - i. επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων συλλογής και οργάνωσης δεδομένων Ειδικότερα επιδιώκεται η διαχείριση και η οπτικοποίηση πολλαπλών μορφών πληροφορίας με έμφαση στα ποσοτικά δεδομένα.
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Βασικές λειτουργίες δημιουργίας και μορφοποίησης κειμένου.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: Το Αντικείμενο παρέχει τη εισαγωγής νέων φύλλων, εκτύπωσης, αποθήκευσης, αναίρεσης. Δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής και αφαίρεσης γραμμών ώστε να μπορούν τα παιδιά να υλοποιούν διαφορετικές δραστηριότητες ανάλογα με τις ανάγκες τους και τα προβλήματα που λύνουν κάθε φορά. Επίσης δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής αριθμητικών δεδομένων σε πίνακα, ταξινόμησης δεδομένων με αύξουσα ή φθίνουσα σειρά και τη δημιουργία εικονικής αναπαράστασης στους με ραβδογράμματα ή πίτες για την ερμηνεία τους και τη διεξαγωγή συμπερασμάτων.
Οδηγίες: Δεδομένου ότι πρόκειται για ανοιχτό περιβάλλον ο εκπαιδευτικός μπορεί να προσαρμόσει το πλαίσιο των δραστηριοτήτων που θα υλοποιήσει με τα παιδιά στα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες τους (βλέπε υποδειγματικό σενάριο
χρήσης ή προτεινόμενες δραστηριότητες). Χρησιμοποιείται εργαλείο συλλογής δεδομένων για έρευνες μέσα στην τάξη, όπως μικρές ψηφοφορίες η καταγραφές στην καθημερινή πρακτική των παιδιών (π.χ πότισμα ενός φυτού).
Τεχνικές απαιτήσεις: Η εφαρμογή εκτελείται μέσω φυλλομετρητή (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera) σε υπολογιστή, ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: Προσχολική, δημοτικό.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 8.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου:
Ψηφιακό εργαλείο γενικής χρήσης.
Διδακτική προσέγγιση: "Επίλυση
προβλήματος, εποικοδομισμός βασισμένος στην εμπειρική μάθηση
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
δεξιότητες > να εφαρμόζουν
δεξιοτητες > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά".
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Να διατυπώνουν με κατάλληλο τρόπο τα ερωτήματα ενός μαθηματικού προβλήματος, τα οποία μπορούν να απαντηθούν με (κατηγορικά) δεδομένα (π.χ. ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα, ποια από τις ιδέες που διατυπώθηκαν, προτιμάτε) (i).
Να αναλύουν και να επιμερίζουν το μαθηματικό πρόβλημα σε βήματα ανάλογα με τις συνθήκες και το πλαίσιο του προβλήματος (i).
Να συλλέγουν και να οργανώνουν δεδομένα μέσω μικρών ερευνών χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία (π.χ. χαρτιά, μολύβια, υπολογιστή, φωτογραφική μηχανή, πίνακα διπλής εισόδου, υπολογιστικό φύλλο) (i).
Να κατασκευάζουν πίνακες μονής ή διπλής εισόδου για να οργανώσουν τα δεδομένα τους (i).
Να κατασκευάζουν γραφικές παραστάσεις (διαγράμματα και εικονογράμματα) χρησιμοποιώντας σύμβολα και αντικείμενα που αφορούν διάφορες εκπαιδευτικές και καθημερινές καταστάσεις (i).
Να «διαβάζουν» πληροφορίες σε εικονογράμματα και διαγράμματα και να αξιολογούν τις λύσεις/απαντήσεις στα προβλήματα που έχουν εργαστεί ανάλογα με τα ερωτήματα που έχουν θέσει στην αρχή (i).
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β