- Δράση 2: «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ)»
Γνωστική διεργασία: [ Εννοιολογώντας ]
Εννοιολογώντας "Με ορολογία"
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές ομαδοποιούν πράγματα σε κατηγορίες, εφαρμόζουν κριτήρια κατηγοριοποίησης των όρων και τους ορίζουν.
Οι μαθητές στη διεργασία αυτή συγκρίνουν, καταγράφουν, ταξινομούν, ...Οι μαθητές διαβάζουν ξανά τη βιογραφία του MLK και συμπληρώνουν ένα σχεδιάγραμμα – μια ιστοριογραμμή (timeline) με τα βασικά γεγονότα στη ζωή του MLK (Worksheet 3). Για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορούν να συμπληρώσουν την ιστοριογραμμή στο φύλλο εργασίας ή εδώ: http://popplet.com/app/#/4654328
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δείξει στους μαθητές τη χρήση άλλου graphic organizer (π.χ. gantt diagram, flowchart) και να τους βοηθήσει να το χρησιμοποιήσουν για να φτιάξουν τον δικό τους εννοιολογικό χάρτη. (https://cmap.ihmc.us/, http://popplet.com).
Σε περίπτωση που η πρόσβαση στις συγκεκριμένες ασκήσεις δεν είναι εφικτή, οι μαθητές μπορούν να ταξινομήσουν σε κατηγορίες λέξεις και φράσεις των κειμένων που επιλέγουν οι ίδιοι ή ο εκπαιδευτικός.
Εννοιολογώντας "Με θεωρία"
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές κάνουν γενικεύσεις χρησιμοποιώντας τις έννοιες και συνδέουν τους όρους σε εννοιολογικούς χάρτες ή θεωρίες. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή διευκρινίζουν, σχεδιάζουν, ...
Οι μαθητές διαβάζουν μερικές ρήσεις του Martin Luther King για την ειρήνη από την ομιλία του στην τελετή απονομής του βραβείου Nobel Peace Prize στο Oslo το 1964 και τις συζητούν (Worksheet 4Α). Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει στους μαθητές να διαβάσουν και να συζητήσουν ολόκληρη την ομιλία.
https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1964/king-acceptance_en.html
Ορίζουν, γενικεύουν, ...
Οι μαθητές σε ομάδες γράφουν τι σημαίνει για αυτούς η ειρήνη. Στη συνέχεια ομαδοποιούν τα «συστατικά» της ειρήνης σε πολύ σημαντικά, σημαντικά και αρκετά σημαντικά και φτιάχνουν με αυτά το γλυκό της ειρήνης (με το λογοπαίγνιο peace of cake αντί piece of cake) (Worksheet 4Β). Οι αξίες και έννοιες που αναμένεται να προκύψουν από τον καταιγισμό ιδεών είναι: civil rights, human rights, respect, acceptance, tolerance, mutual understanding, common values, culture, common good, living together, harmony, calmness, security, freedom, justice, etc. Όλες οι ιδέες είναι αποδεκτές. Αφού ολοκληρωθεί ο καταιγισμός ιδεών, οι μαθητές ομαδοποιούν τις λέξεις και αποφασίζουν ποιες είναι οι πιο κυρίαρχες - τις βάζουν στην κορυφή -, ακολουθούν οι πιο βασικές - τις βάζουν στη μέση - και τέλος έπονται αυτές που είναι απλά σχετικές με την έννοια της ειρήνης. Μπορούν, αν θέλουν να φτιάξουν ένα ιδεόγραμμα, κολλάζ ή πόστερ με τις ιδέες τους.
Οι μαθητές μπορούν να δώσουν παραδείγματα για κάποιες από αυτές τις έννοιες και να κάνουν ένα action plan, σύμφωνα με το οποίο θα προσπαθήσουν να αναλάβουν μια δράση την εβδομάδα ως προς αυτά που συζήτησαν.
Οι μαθητές παίζουν το παιχνίδι στο Worksheet 4C για να συνδέσουν τις αξίες (αγάπη, σεβασμός κλπ.) με τη ζωή τους. Όλοι οι μαθητές στέκονται σε έναν κύκλο και ξεκινούν να συζητούν για μια πράξη καλοσύνης που έκαναν ή είδαν, στηριζόμενοι στην αρχή ότι όταν είμαστε καλοί με τους άλλους, η καλοσύνη επεκτείνεται και κάνει καλύτερο τον κόσμο γύρω μας.