Σενάριo Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας
Πράξη: «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος», Κωδ. ΟΠΣ 5004204
![](https://elearning.iep.edu.gr/study/pluginfile.php/5215/course/section/340/espa_logo.jpg)
Εφαρμόζοντας "Δημιουργικά" |
---|
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές κάνουν μία παρέμβαση στον κόσμο που ζουν, η οποία είναι καινοτόμα και δημιουργική ή μεταφέρουν αυτό που έμαθαν σε διαφορετικά περιβάλλοντα / καταστάσεις. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή κατασκευάζουν, δημιουργούν, ...
Ο John Lennon μέλος του συγκροτήματος Beatles άσκησε μεγάλη μουσική, πολιτιστική και πολιτική επιρροή κατά τη διάρκεια των δεκαετιών 1960 και 1970 στα θέματα της ειρήνης. Ο Lennon έγραψε πολλά τραγούδια κατά τη διάρκεια της καριέρας του για την ειρήνη συμπεριλαμβανομένου του αντιπολεμικού τραγουδιού “Give Peace a Chance”. Το πιο διάσημο τραγούδι του για την ειρήνη υπήρξε το “Ιmagine” στο οποίο μας καλεί να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς πόλεμο και βία.
Οι μαθητές διαβάζουν τους στίχους και ακούν το τραγούδι του John Lennon “Imagine”.
Στο Φύλλο Εργασίας καλούνται να σκεφτούν και να συζητήσουν στην ομάδα τους τις ερωτήσεις:
Είναι ο κόσμος που φαντάζεται ο τραγουδιστής πιθανός;
Τι εμποδίζει την επικράτηση της ειρήνης;
Τι μπορεί να γίνει για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο;
Στη συνέχεια οι ομάδες γράφουν το δικό τους τραγούδι που να ξεκινάει με τη λέξη “Imagine”. Σχεδιάζουν κάτω από τους στίχους τους μια εικόνα του κόσμου που φαντάστηκαν.
Οι μαθητές μπορούν να επισκεφτούν την επίσημη ιστοσελίδα για τον John Lennon (http://www.johnlennon.com/) για να διαβάσουν ένα ιστορικό της ζωής του καλλιτέχνη, να παρακολουθήσουν σχετικά βίντεο, να δουν φωτογραφίες του καθώς και τα σχέδιά που ζωγράφησε.Εικονογραφούν, συναρμολογούν, παρουσιάζουν, ...
Η διδακτική παρέμβαση για την Ειρήνη ολοκληρώνεται με τη δημιουργία αφισών από τους μαθητές προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν την ευρύτερη κοινότητα σε θέματα ειρηνικής συμβίωσης. Η αφίσα ως πολυτροπικό κείμενο, εξοικειώνει τους μαθητές σε ένα πλήθος κειμενικών ειδών και στην αξιοποίηση διαφορετικών γραφικών και οπτικών εικόνων και συμβόλων εξασκώντας τους στη δεξιότητα του γραφιστικού γραμματισμού. Η αφίσα μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση κοινωνικών και πολιτισμικών ταυτοτήτων αλλά και του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους.
Οι μαθητές θα αποφασίσουν εάν οι αφίσες τους θα έχουν μόνο το κοινωνικό μήνυμα της ειρήνης ή θα προαναγγείλουν ταυτόχρονα μια ευρύτερη δράση τους στο πλαίσιο της σχολικής ζωής, (κοινωνικό παντοπωλείο, κοινωνικό παζάρι για τους πρόσφυγες, την έκδοση μιας εφημερίδας για την ενίσχυση των οικογενειών που χρειάζονται οικονομική βοήθεια κλπ.).
Είναι αναγκαίο να γίνει αναφορά στην επιλογή και την επίδραση του σλόγκαν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας αφισών, στα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν και γενικότερα στις λεπτομέρειες για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό αφισών. Οι λεπτομέρειες μπορούν να αποφασιστούν από τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές με τη δημιουργία μίας διαβαθμισμένης κλίμακας κριτηρίων αξιολόγησης (rubric) της αφίσας. Η συγκεκριμένη ρουμπρίκα μπορεί να σχεδιαστεί μετά την προβολή και την ανάλυση ποικιλίας παραδειγματικών αφισών.
Παράδειγμα κριτηρίων αξιολόγησης μιας αφίσας: Να είναι αισθητικά ευχάριστη και ελκυστική από άποψη σχεδιασμού και καθαρότητας εικόνων και φράσεων / Τα γραφικά και οι τίτλοι να είναι εστιασμένα και να εντοπίζονται από απόσταση 2 μέτρων / Τα γραφικά να σχετίζονται με το θέμα και να κάνουν κατανοητό το στόχο της αφίσας / Τα γραφικά ή οι φράσεις που ανήκουν σε άλλες πηγές θα πρέπει να τις αναφέρουν / Να περιέχει εστιασμένους στο θέμα τίτλους και υπότιτλους / Ευανάγνωστο κείμενο / Κατάλληλη ποσότητα κειμένου / Ενδιαφέρουσες φωτογραφίες / Πληροφοριακό υλικό επιστημονικά ορθό / Κατάλληλη γλώσσα / Καθαρότητα επικοινωνιακού ύφους.
Στο Φύλλο Εργασίας παρέχονται ηλεκτρονικές διευθύνσεις αλλά και πρότυπα αφισών με μηνύματα υπεράσπισης της ειρήνης. Παρακολουθούν το βίντεο International Peace Day
και καταγράφουν κάποιες από τις φράσεις που αναφέρονται και προωθούν την ιδέα της ειρήνης:
Peace is a daily, a weekly, a monthly process, gradually changing opinions slowly eroding old barriers quietly building new structures.
John F. Kennedy
Peace is not something you wish for.. It’s something you make… Something you dο… Something you are… Something you give away.
Robert Fulgham
Peace increases as we make higher choices from our heart’s intutive guidance. The peace we create within ourselves creates the emergence of peace outside ourselves.
Doc Childre
Peace starts within and radiates into the world. Be the change you want to see in the world.
Gandhi
Οι φράσεις αυτές μπορεί να τους εμπνεύσουν στην επιλογή του σλόγκαν των αφισών τους.
Στο ίδιο Φύλλο Εργασίας τους δίνεται μία διαβαθμισμένη κλίμακα κριτηρίων αξιολόγησης (rubric) με κριτήρια για τη δημιουργία μιας αφίσας αλλά και κενά πλαίσια ώστε να εισάγουν τις δικές τους προτάσεις αξιολόγησης.
Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, σχεδιάζουν τις αφίσες τους και τις ανταλλάσσουν μεταξύ τους προκειμένου να υπάρχει η κατάλληλη ανατροφοδότηση από τους συμμαθητές. Τέλος η κάθε ομάδα παρουσιάζει την αφίσα της στην τάξη ή την αναρτά στο χώρο του σχολείου ή μιας έκθεσης.