Περιγραφή θέματος

  • Σενάριo Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας

    Πράξη: «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος», Κωδ. ΟΠΣ 5004204


    Δράση 2: «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ)»


    • Ο Ειρηνοποιός / The Peacemaker

      Ταυτότητα Διδακτικού Σεναρίου


      Βαθμίδα Εκπαίδευσης: Γυμνάσιο

      Στοχευμένο κοινό: Β Γυμνασίου

      Γλώσσα: Αγγλικά

      Επίπεδο γλωσσομάθειας: Β1

      Θεματική εστίαση: Κοινωνικά θέματα

      Περιγραφή Επικοινωνιακού Σκοπού: 

      Μια εκπαίδευση για την ειρήνη στοχεύει οι μαθητές, στο μικροεπίπεδο της σχολικής τάξης, να ασκηθούν στη διαχείριση συγκρούσεων αλλά και να ανταποκριθούν στο ρόλο τους ως υπεύθυνοι πολίτες που μπορούν να συμβάλουν για τη δημιουργία ενός ειρηνικού κόσμου στο ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο. Οι μαθητές που γνωρίζουν τη δύναμη της ειρήνης μπορούν να αποκτήσουν την ικανότητα πραγματοποίησής της στην καθημερινότητά τους και στο περιβάλλον τους. Οι δραστηριότητες του σεναρίου έχουν σχεδιαστεί ώστε οι μαθητές να σκεφτούν και να προβάλλουν την αναγκαιότητα προάσπισης και ενίσχυσης της ειρήνης ως «ανθρώπινο δικαίωμα».

      Οι μαθητές θα προσεγγίσουν την έννοια της ειρήνης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθώς θα κληθούν να αφηγηθούν σχετικά γεγονότα και να περιγράψουν κοινωνικά δρώμενα και πρόσωπα που συνδέθηκαν με τα ειρηνευτικά κινήματα. Θα αναζητήσουν τις αιτίες και τα αποτελέσματα της στέρησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της καταπάτησης της ειρήνης και θα διατυπώσουν προφορικά και γραπτά απόψεις και επιχειρήματα για να τεκμηριώσουν τη γνώμη τους.

      Οι μαθητές θα συνθέσουν και θα συνοψίσουν πληροφορίες από ποικίλες πηγές, θα διαβάσουν κριτικά μονοτροπικά και πολυτροπικά  κείμενα τα οποία θα αξιοποιήσουν λεξιλογικά και ιδεολογικά. Θα ανταλλάξουν πληροφορίες για καθημερινά κοινωνικά θέματα, θα προτείνουν και θα σχολιάζουν πιθανές λύσεις για σχετικά προβλήματα και θα διατυπώνουν συμπεράσματα.

      Οι παραπάνω μαθητικές δράσεις αναπτύσσονται μέσα από διαφοροποιημένες διδακτικές στρατηγικές επιτρέποντας στους μαθητές να ανταποκριθούν στους διδακτικούς στόχους ανάλογα με την ετοιμότητα, τις ανάγκες και τις ικανότητές τους. Η αξιολόγηση προβλέπεται να είναι συνεχής και διαμορφωτική ώστε να δίνεται η κατάλληλη ανατροφοδότηση. Οι δραστηριότητες φιλοξενούν διαφορετικούς τρόπους μάθησης, ενδιαφέροντα, ανάγκες κοινωνικοποίησης και ζώνες άνεσης.

      Επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας (σύμφωνα με το ΕΠΣ-ΞΓ): 

      • Να κατανοούν ένα απλά δομημένο κείμενο (άρθρο εφημερίδας, συνέντευξη, κείμενο τουριστικού οδηγού ή πληροφοριακού φυλλαδίου, εκλαϊκευμένο κείμενο τύπου, επιστολή, απόσπασμα διηγήματος ή μυθιστορήματος) το  οποίο αναφέρεται σε θέματα καθημερινής ζωής (οικογένεια, χόμπι, ενδιαφέροντα, εργασία, ταξίδια, τρέχοντα γεγονότα ή εκδηλώσεις) και να αντιλαμβάνονται τη γενική ιδέα, το θέμα που πραγματεύεται και τη βασική οργάνωση των νοημάτων του.
      • Να εντοπίζουν πληροφορίες που περιέχονται σε απλά γραφήματα ή σε πίνακες που συνοδεύουν κείμενα µε οικεία θέματα (π.χ. εκλαϊκευμένα κείμενα τύπου) ή σε άλλα πολυτροπικά κείμενα (π.χ. χάρτες με υπερσυνδέσμους σε ενδιαφέρουσες τοποθεσίες).
      • Να κατανοούν τα συμπεράσματα που ακολουθούν την έκθεση των νοημάτων σε ένα απλό άρθρο.
      • Να τοποθετούν στη σωστή σειρά μέρη ενός κειμένου τα οποία εμφανίζονται ανακατεμένα, αναγνωρίζοντας την αλληλουχία των νοημάτων και λαμβάνοντας υπόψη γλωσσικά στοιχεία που διασφαλίζουν τη συνοχή του κειμένου.
      • Να αφηγούνται μια ιστορία, να περιγράφουν γεγονότα, εμπειρίες, συναισθήματα, μελλοντικούς στόχους και προγραμματισμένα σχέδια, να εκθέτουν καθημερινά προβλήματα συντάσσοντας ένα σύντομο κείμενο με απλή δομή (π.χ. προσωπική επιστολή, μήνυμα σε φιλικό πρόσωπο, κ.λπ.).
      • Να ανταλλάσσουν πληροφορίες για καθημερινά κοινωνικά θέματα, να προτείνουν ή να σχολιάζουν πιθανές λύσεις για ένα πρόβλημα και να διατυπώνουν συμπεράσματα.
      • Nα διατυπώνουν και να εξηγούν με συντομία την άποψή τους ή να ανταλλάσσουν απόψεις για θέματα που τους ενδιαφέρουν (π.χ. για το περιεχόμενο μιας ταινίας ή ενός βιβλίου).
      • Να  παράγουν συνεκτικά κείμενα με λογικές συνδέσεις και νοηματική συνάφεια των επιμέρους προτάσεων. Να αξιοποιούν σωστά τους κατάλληλους γλωσσικούς δείκτες συνοχής, όπως τις αναφορικές προτάσεις, αντωνυμίες, ελλειπτικές δομές.
      • Να κατανοούν σύντομους διαλόγους μεταξύ φυσικών ομιλητών της γλώσσας-στόχου σχετικά με ζητήματα της καθημερινής ζωής (επαγγελματικά, κοινωνικά, κ.λπ.), όταν ο λόγος είναι απλός και χωρίς ιδιαιτερότητες προφοράς.
      • Να περιγράφουν εμπειρίες, συναισθήματα, μελλοντικούς στόχους και προγραμματισμένα σχέδια παράγοντας σύντομα, συνεκτικά προφορικά κείμενα.
      • Να διατυπώνουν την άποψή τους ή την αντίθεσή τους με την άποψη που έχει ήδη διατυπώσει ο συνομιλητής τους.

      Γλωσσικά μέσα

      Γραμματική:

      Συμφωνία ρήματος-υποκειμένου - Σειρά των όρων της πρότασης

      Ενεστώτας Απλός και Διαρκείας (Present Simple & Continuous) 

      Βοηθητικά (should, ought to, can, could, may, might, must, mustn’t, have to, don’t have to) 

      Υποθετικές προτάσεις 

      Αποτελεσματικές προτάσεις & σκοπού 

      Βοηθητικά (ικανότητα: can, may, able to)

      Γερούνδιο

      Πλάγιος Λόγος (κατάφαση, ερώτηση, άρνηση, εισαγωγικά ρήματα) (Reported Speech) 

      Ρήματα που εκφράζουν προτίμηση (prefer, like, love, hate, etc.) 

      Μέλλοντας (Future Simple, Present Continuous, going to)

      Λεξιλόγιο:

      peaceful, pacifism, reconcile, amicable, harmony, accord, serenity, armistice, truce, sustainable development, peaceful co-existence, peaceful conflict-resolution, liberalisation, sustainable development, human rights, international integration, economic disparity, social inequality


      Πλαίσιο Υλοποίησης Σεναρίου


      Διάρκεια σεναρίου: 7 ώρες

      Τρόπος εργασίας των μαθητών: Η γλωσσική επικοινωνία προφορική και γραπτή θα επιτευχθεί στο πλαίσιο δυαδικών και ευρύτερων ομαδικών συνεργασιών. Οι γνωστικές διεργασίες της προσοχής και της μνήμης, της εννοιολόγησης καθώς και οι ερμηνευτικές διαδικασίες της αντίληψης πραγματοποιούνται μέσα από παρακολούθηση (νοηματική και γλωσσική ανάλυση) πολυμεσικών εφαρμογών, ομαδικά και αλληλεπιδραστικά αναγνώσματα καθώς και χρήση (σύνθεση, ανάλυση, ανάγνωση)  γραφικών οργανωτών. Η σκέψη, με έμφαση στην κατανόηση, επίλυση προβληματικών καταστάσεων και λήψη αποφάσεων επιδιώκεται μέσα από μοντελοποίηση και δραματοποίηση.

      Προβλεπόμενο υποστηρικτικό υλικό: 

      Φύλλα Εργασίας 1 έως 9

      Τεστ Αξιολόγησης Λεξιλογίου

      Ψηφιακές πηγές:

      The Miniature Earth

      International Day of Peace

      Together for Peace: Respect, Safety and Dignity for All - International Day of Peace

      Yusra Mardini, A Young Refugee, Finds Safety in Her New Home

      Ishak, a young refugee, starts a new life and follows his dreams

      Imagine, John Lennon

      Lions International Peace Poster Contest

      UN Poster for Peace Contest


      Σχόλια: Στη διάρκεια υλοποίησης του σεναρίου δεν έχει συμπεριληφθεί η τελική δράση των μαθητών «Οι αφίσες της Ειρήνης» η οποία θα υλοποιηθεί εκτός διδακτικού ωραρίου.


      Περιγραφή Γνωστικών Διεργασιών


      Τα προτεινόμενα Σενάρια Μαθήματος της παρούσας επιμορφωτικής δράσης που αναπτύσσονται σύμφωνα με το ΕΠΣ-ξγ, ακολουθούν τις μεθοδολογικές προτάσεις της Μάθησης μέσω Σχεδιασμού που έχουν προταθεί στη βιβλιογραφία .

      Η συγκεκριμένη προσέγγιση προβλέπει συνολικά οκτώ διεργασίες, οι οποίες εκτυλίσσονται διαδοχικά η μία μετά την άλλη, χωρίς ωστόσο η ακολουθία αυτή να είναι πάντοτε αυστηρά υποχρεωτική ή εφικτή. Για χάρη επίδειξης των διεργασιών αυτών, τα προτεινόμενα σενάρια μαθήματος ακολουθούν τη διάταξη αυτή, αναφέροντας παράλληλα τόσο τα ρήματα των διεργασιών όσο και τις επιμέρους στοχοθεσίες τους.