Σενάριo Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας
Πράξη: «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος», Κωδ. ΟΠΣ 5004204
![](https://elearning.iep.edu.gr/study/pluginfile.php/5215/course/section/340/espa_logo.jpg)
Αναλύοντας "Λειτουργικά" |
---|
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές αναλύουν λογικές συνδέσεις, σχέσεις αιτίου - αποτελέσματος, δομές και λειτουργίες. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή κατανοούν, συμπεραίνουν, ...
Δίνεται στους μαθητές κείμενο για τη Διεθνής Ημέρα της Ειρήνης. Εάν υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο επισκέπτονται την ιστοσελίδα:
International Day of Peace (http://internationaldayofpeace.org)
Συζητούν για το περιεχόμενο και τις δράσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο σε διάφορα μέρη της Γης με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα της Ειρήνης.
Χωρίζονται σε ομάδες των τεσσάρων (οι ομάδες αυτές παραμένουν μέχρι την ολοκλήρωση της δραστηριότητας) και ανταλλάσσουν τις ιδέες και τις απόψεις τους για την αξία της ημέρας αυτής. Δοκιμάζουν να αποτυπώσουν τις σκέψεις που συζήτησαν σε νοητικό χάρτη χρησιμοποιώντας λέξεις που ήδη γνωρίζουν.Εξηγούν, συνθέτουν, εκτιμούν, ...
Οι μαθητές μέσω σχετικού κειμένου και ιστοσελίδας ενημερώνονται για την καμπάνια της Διεθνούς Ημέρας της Ειρήνης το 2017: Together Respect, Safety and Dignity for All.
Η συγκεκριμένη καμπάνια του ΟΗΕ ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2016 και προάγει το σεβασμό, την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες με σκοπό την καταπολέμηση της ανόδου της ξενοφοβίας και των διακρίσεων.
Στη συνέχεια, με αφορμή δύο ιστορίες παιδιών προσφύγων, θα εφαρμοστεί η στρατηγική διαφοροποίησης Reader’s Theater (Το θέατρο του Αναγνώστη).
Αρχικά οι μαθητές θα παρακολουθήσουν δύο animated βίντεο που δημιουργήθηκαν από την Υπηρεσία Ενημέρωσης του ΟΗΕ ως υποστήριξη στην πρωτοβουλία TOGETHER σχετικά με τις ιστορίες δύο παιδιών προσφύγων.
Η πρώτη ιστορία αναφέρεται στην Yusra Mardini - πρόσφυγας από τη Συρία που κατάφερε να πραγματοποιήσει το όνειρό της και να αγωνιστεί στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016.
Yusra Mardini, A Young Refugee, Finds Safety in Her New Home
Η δεύτερη ιστορία αναφέρεται στον Ishak, ενός νέου Rohingya πρόσφυγα από την Myanmar που διέφυγε στη Μαλαισία και με τη βοήθεια της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και την υποστήριξη της νέας του κοινότητας κατάφερε να βρει την αποδοχή και να συνεχίσει τις σπουδές του.
Ishak, a young refugee, starts a new life and follows his dreams
Οι μαθητές παίρνουν σε Φύλλο Εργασίας το κείμενο με τις δύο ιστορίες και στο επίπεδο της ομάδας τους επιλέγουν την ιστορία με την οποία θα προχωρήσουν στις δραστηριότητες.
Αρχικά διαβάζουν το κείμενο ατομικά και στη συνέχεια, προκειμένου να εξοικειωθούν περισσότερο με αυτό, εμπλέκονται ομαδικά σε δραστηριότητα σύνδεσης εικόνων και φράσεων και τοποθέτησή τους στη σωστή σειρά εξέλιξης της ιστορίας. Συγκεκριμένα, τους δίνεται στο Φύλλο Εργασίας ένας πίνακας με εικόνες της ιστορίας και καλούνται να τις αντιστοιχίσουν με τις σωστές προτάσεις. Οι προτάσεις επιλέγονται από τους μαθητές μέσα από το κείμενο της ιστορίας που έχουν στη διάθεσή τους. Ταυτόχρονα, προσπαθούν να αριθμήσουν τις εικόνες έτσι ώστε να παρουσιάζουν την εξέλιξη της ιστορίας όπως την είδαν και την διάβασαν.
Εξηγούν, συνθέτουν, εκτιμούν, ...
Ακολουθεί το Reader’s Theater. Πρόκειται για μία παράσταση χωρίς κουστούμια ή σκηνικά. Το σενάριο του θεάτρου αυτού είναι η ίδια η ιστορία με την οποία έχουν εμπλακεί τα παιδιά. Αυτή την ιστορία θα κληθούν να διαβάσουν με θεατρικότητα, κάτι που δίνει τη δυνατότητα οι μαθητές να αλληλεπιδράσουν με το κείμενο και με τους συμμαθητές τους, να εξασκηθούν στην ανάγνωση με νόημα, ευχέρεια και κατανόηση. Μέσα από την ανάγνωση οι μαθητές προσπαθούν να απεικονίσουν με χειρονομίες και εκφράσεις έννοιες και ιδέες του κειμένου που διαβάζουν.
Από τις δύο ιστορίες δημιουργείται ένα βασικό λεξιλόγιο με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Οι ομάδες ορίζουν τα τμήματα των ιστοριών που θα διαβάσει ο καθένας τους. Κάθε ομάδα διαβάζει ολόκληρη την ιστορία που έχει επιλέξει. Οι μαθητές συνεργάζονται με τα μέλη της ομάδας τους για να προσδιορίσουν τα ιδιαίτερα μηνύματα των δικών τους κειμένων και να εισάγουν στην ανάγνωσή τους εκφράσεις και χειρονομίες. Μπορούν να υπογραμμίσουν τις λέξεις ή φράσεις που αποδίδουν τα πιο δυνατά μηνύματα ή συναισθήματα. Ο εκπαιδευτικός τους παροτρύνει να συζητήσουν:
Ποια σύγκρουση εκφράζεται σε αυτό το απόσπασμα;
Ποιο είναι το κύριο μήνυμα;
Πιο είναι το πιο σημαντικό και ενδιαφέρον και ποιες λέξεις το αποδίδουν;
Στην ολομέλεια οι μαθητές διαβάζουν με τη σειρά τα αποσπάσματά τους ώστε να ολοκληρωθεί από την κάθε ομάδα η ιστορία από την αρχή ως το τέλος της.
Αμέσως μετά την «παράσταση» οι μαθητές υποβάλλουν ερωτήματα και διευκρινήσεις για κάτι που δεν κατάλαβαν και συζητούν σχολιάζοντας την εμπειρία αυτή μέσα από φράσεις:
It was powerful for me when...
The performance that helped me understand the text in a new way is… because…
It was interesting how…
I was surprised when… because…
Οι παραπάνω φράσεις εισάγονται σε έναν πίνακα ο οποίος εμπλουτίζεται από τις προτάσεις και τις ιδέες των μαθητών. Στόχος είναι η χρήση Αορίστου παράλληλα με τη διατύπωση συναισθημάτων και ιδεών που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της δράσης.
Αναλύοντας "Κριτικά" |
---|
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές αξιολογούν τις δικές τους απόψεις, ενδιαφέροντα και κίνητρα, καθώς και των άλλων ανθρώπων. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή κατανοούν, αιτιολογούν, ...
Η δραστηριότητα αρχίζει με συζήτηση στο επίπεδο της τάξης σχετικά με τα ερωτήματα:
Πώς μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα για να γίνει ο κόσμος καλύτερος;
Οι μαθητές παίρνουν το Φύλλο Εργασίας όπου γίνεται αναφορά στις ειρηνικές καθημερινές πράξεις των ανθρώπων. Γιατί… όταν μιλάμε για ειρήνη μιλάμε πρώτα για ότι λέμε και ότι κάνουμε εμείς στον εαυτό μας και στους ανθρώπους γύρω μας.
Ο πίνακας που τους δίνεται περιέχει εικόνες και φράσεις που δείχνουν κάποιες από τις καθημερινές ειρηνικές πράξεις που μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι για τον εαυτό τους και τους ανθρώπους γύρω τους προκειμένου να φτιάξουμε έναν κόσμο με ισότητα, κατανόηση, αποδοχή, αλληλεγγύη και αξιοπρέπεια.
Οι μαθητές διαβάζουν τον πίνακα σε δυάδες και στη συνέχεια καλούνται να φανταστούν αυτό που θα συνέβαινε εάν οι άνθρωποι δεν ενεργούσαν ειρηνικά. Επιλέγουν τρεις περιπτώσεις που αναφέρονται στον πίνακα και γράφουν τις απαντήσεις τους κάτω από τις αντίστοιχες εικόνες. Στη συνέχεια ενώνονται σε τετράδες, ανταλλάσουν τα Φύλλα Εργασίας τους και συζητούν σχετικά με τις προβλέψεις που έχουν γράψει, δηλαδή γι’ αυτό που μπορεί να συμβεί εάν οι άνθρωποι δεν επιλέξουν τη συγκεκριμένη ειρηνική συμπεριφορά.
Εξηγούν, συνθέτουν, εκτιμούν, ...
Μετά τον παραπάνω αρχικό προβληματισμό καλούνται να στοχαστούν πάνω σε αυτό που μπορούν να κάνουν οι ίδιοι για την επίτευξη της ειρήνης σε κοινωνικό επίπεδο. Χρησιμοποιώντας κατάλληλα ρήματα που εκφράζουν προτίμηση (prefer, like, love, hate, etc.) και τον Μέλλοντα (Future Simple, Present Continuous, going to) θα διατυπώσουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους στα ερωτήματα:
Τι μπορείς να κάνεις εσύ για την ειρήνη;
Πώς μπορείς να γίνεις ειρηνοποιός;
Η δράση των μαθητών που θα ακολουθήσει αντλεί την τεχνική της από τη στρατηγική διαφοροποίησης “Trade of” (Ανταλλαγή). Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια και μιλούν μεταξύ τους ανακοινώνοντας ο ένας στον άλλον τις σκέψεις του για τη δική του συμβολή στην προώθηση της ειρηνικής συμβίωσης. Ξεκινάει ο πρώτος και μέσα σε ορισμένο χρόνο (2-3 λεπτά) θα πρέπει να μιλάει συνεχώς ενώ ο άλλος καταγράφει ακριβώς αυτό που ακούει.
Για την καταγραφή των ιδεών τους θα χρησιμοποιήσουν το σύμβολο της Ειρήνης το οποίο τους έχει δοθεί στο Φύλλο Εργασίας. Μπορούν οι προτάσεις τους να γραφούν μέσα ή γύρω από το σύμβολο αυτό.
Ο μαθητής που μιλάει μπορεί να ζητήσει βοήθεια από το συνεργάτη του σχετικά με το λεξιλόγιο.
Όταν ο χρόνος ολοκληρωθεί η διαδικασία αντιστρέφεται και ο μαθητής που πριν κατέγραφε είναι εκείνος που θα αρχίσει να μιλάει για το θέμα μέσα σε ορισμένο χρόνο. Αυτή τη φορά καταγράφει όσα ακούει ο άλλος μαθητής. Όταν ολοκληρωθεί ο χρόνος ξανά οι δύο μαθητές ανταλλάσουν τις σημειώσεις τους και διορθώνουν τυχόν λάθη.
Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με την ανακοίνωση των καταγεγραμμένων ιδεών των μαθητών στην ολομέλεια της τάξης. Η ανακοίνωση αυτή, ωστόσο, θα ακολουθήσει την ίδια διαδικασία, δηλαδή ο κάθε μαθητής θα ανακοινώνει τις σκέψεις και τις προτάσεις του συνεργάτη του σχετικά με τη δική του συμβολή στην επίτευξη της ειρήνης.