- Δράση 2: «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ)»
Γνωστική διεργασία: [ Βιώνοντας ]
Βιώνοντας "Το Γνωστό"
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές αναστοχάζονται τις εμπειρίες, τα ενδιαφέροντά τους και τις απόψεις τους. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή παρουσιάζουν κάτι γνωστό ή οικείο, παρακολουθούν, ...
Τι είναι ειρήνη;
Οι μαθητές εισέρχονται στην έννοια της ειρήνης και του προβληματισμού για την επίτευξή της μέσα από έναν αρχικό καταιγισμό ιδεών σε ερωτήσεις που έχουν γραφεί στον πίνακα:
Τι χρώμα είναι η ειρήνη;
Τι σύμβολο είναι η ειρήνη;
Τι τραγούδι είναι η ειρήνη;
Ποια γιορτή είναι η ειρήνη;
Οι μαθητές σε δυάδες επιλέγουν δύο από τις ερωτήσεις. Οι απαντήσεις τους θα έχουν απλή συντακτική δομή «Peace is like the color green». Γίνεται αναφορά στην πρόθεση like σχετικά με τη χρήση της για τη σύγκριση δύο πραγμάτων «παρόμοιο με», «με τον ίδιο τρόπο» και στη διαφοροποίηση από τη χρήση του as.
Στην τάξη έχει αναρτηθεί χαρτί μέτρου και με χρωματιστούς μαρκαδόρους ένας από κάθε ζευγάρι γράφει την πρόταση της ομάδας του συνδέοντάς την με την ερώτηση. Μπορούν ακόμα να εικονοποιήσουν τις προτάσεις αυτές με σχέδια αλλά σε μικρό χρονικό διάστημα. Είναι δυνατό να αποτυπώνουν τις ιδέες τους στο χαρτί μέτρου δύο ζευγάρια κάθε φορά. Η συγκεκριμένη εικονοποίηση θα παραμείνει αναρτημένη στην τάξη μέχρι την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του σεναρίου ενώ μπορεί να εμπλουτίζεται με πρωτοβουλία των μαθητών κάθε φορά που προκύπτουν ενδιαφέρουσες συνδέσεις με τις υπάρχουσες αναφορές.Καταγράφουν, επισκέπτονται, βλέπουν, ...
Η Γη σε Μινιατούρα / The Miniature Earth [1ο Μέρος]
Αφορμή για τη δραστηριότητα δίνεται από το project του Allysson Lucca ο οποίος σχεδίασε το 2001 (τελευταία ενημέρωση 2010) την παρουσίαση σε power point The Miniature Earth (http://www.miniature-earth.com/). Αξιοποιώντας στοιχεία από τον World Health Organization, την World Bank, τα United Nations και άλλα δεδομένα το project The Miniature Earth μεταφέρει τα παγκόσμια στατιστικά δεδομένα σε ένα σύνολο 100 ανθρώπων. Η ιδέα της μείωσης του παγκόσμιου πληθυσμού σε μια κοινότητα μόνο 100 ανθρώπων είναι σημαντική και χρήσιμη για να αντιληφθούν εύκολα τα παιδιά τις διαφορές και τις ανισότητες που συμβαίνουν στον κόσμο.
Οι μαθητές ενημερώνονται για το project αλλά σε αυτή την πρώτη προσέγγιση θα κληθούν να δώσουν τις δικές τους ιδέες για τα στατιστικά στοιχεία του παγκόσμιου χωριού των 100 ανθρώπων. Για γίνει αυτό θα αξιοποιηθεί η στρατηγική διαφοροποίησης Think-Pair-Share.
Ο εκπαιδευτικός σχηματίζει έναν μεγάλο κύκλο στο κέντρο του πίνακα και γράφει το ερώτημα στο εσωτερικό του “Εάν ο παγκόσμιος πληθυσμός ήταν μόνο 100 άνθρωποι, πώς θα έμοιαζε αυτό το χωριό;”. Στη συνέχεια έξω από τον κύκλο γράφεται το ερώτημα “Πόσο καλά γνωρίζουμε το δικό μας πλανήτη;”.
Οι μαθητές παίρνουν από ένα Φύλλο Εργασίας και καταγράφουν τις σκέψεις τους γύρω από το ερώτημα. Το συγκεκριμένο Φύλλο Εργασίας λειτουργεί ως Φύλλο Πρόβλεψης και δίνει τις κατευθύνσεις ως προς το είδος των στατιστικών στοιχείων που θα χρειαστεί να καταγραφούν:
Πόσοι θα είναι άντρες και πόσες γυναίκες;
Πόσοι θα είναι Ασιάτες, Ευρωπαίοι, Αφρικανοί, Αμερικανοί, Αυστραλοί;
Πόσοι θα είναι πεινούν και θα υποσιτίζονται;
Πόσοι δε θα μπορούν να διαβάσουν;
Πόσοι θα έχουν Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;
Πόσοι θα έχουν ψυγείο;
Πόσοι θα έχουν τραπεζικό λογαριασμό;
Πόσοι θα πρέπει να επιβιώσουν με λιγότερο από 2 ευρώ την ημέρα;
Μόλις ολοκληρωθεί η ατομική καταγραφή κάθε μαθητής βρίσκει έναν συμμαθητή του και σε ζευγάρια ανταλλάσσουν και συζητούν τις προβλέψεις τους. Καταλήγουν σε κοινές αποφάσεις και επιλέγουν ένα άλλο ζευγάρι για να μοιραστούν εκ νέου τις προβλέψεις αυτές. Η ομάδα των τεσσάρων θα πρέπει να καταλήξει, ενδεχομένως, σε νέα στατιστικά στοιχεία ενσωματώνοντας, όπου προκύπτουν διαφορές, τις απόψεις και την τεκμηρίωση των μελών της. Η ίδια διαδικασία διευρύνεται για το σχηματισμό της ομάδας των οχτώ. Μόλις ολοκληρωθεί το έργο της διευρυμένης αυτής ομάδας, με τον ίδιο τρόπο τεκμηρίωσης και λήψης αποφάσεων, ακολουθεί η ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι σχεδιασμένη για να ασκηθούν οι μαθητές σε δεξιότητες τεκμηρίωσης, διατύπωσης άποψης, λήψης αποφάσεων και συναινέσεων μέσω συζήτησης και για να αναδείξει τις προϋπάρχουσες ιδέες και απόψεις των παιδιών.Βιώνοντας "Το Νέο"
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές παρατηρούν ή συμμετέχουν σε άγνωστες μαθησιακές καταστάσεις και εμβαπτίζονται σε νέες καταστάσεις ή περιεχόμενα. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή ερευνούν, παρακολουθούν, ...
Η Γη σε Μινιατούρα / The Miniature Earth [2ο Μέρος]
Οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο της παρουσίασης The Miniature Earth (http://www.miniature-earth.com/). Εφόσον το ζητήσουν οι μαθητές η παρουσίαση μπορεί να επαναληφθεί.
Μετά την προβολή της παρουσίασης οι μαθητές ενθαρρύνονται να μιλήσουν σε ζευγάρια για αυτό που είδαν, σκέφτηκαν και αισθάνθηκαν. Συγκρίνουν τα νέα δεδομένα με εκείνα που είχαν καταγράψει στο προηγούμενο στάδιο. Τα πραγματικά δεδομένα καταγράφονται στον πίνακα ενώ παράλληλα τους δίνεται νέο Φύλλο Εργασίας που περιέχει μερικά από αυτά. Ο στόχος είναι να προβληματιστούν πάνω στην πραγματική εικόνα της Γης όσο αφορά στην ανισότητα και την αδικία.
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να υποβάλει κάποιες εναρκτήριες ερωτήσεις προβληματισμού και ευαισθητοποίησης όπως:
Πρώτα πρέπει να διανείμουμε τον πληθυσμό μεταξύ των ηπείρων
61 Aσιάτες, 12 Eυρωπαίοι, 13 Aφρικανοί, 14 Aμερικανοί, 1 Aυστραλός
Αυτός ο διαμοιρασμός σας έχει ξαφνιάσει; ή Τι σκέφτεστε για το διαμοιρασμό αυτό;
Ο μοναχικός Αυστραλός πώς να νιώθει;
12 από τους ανθρώπους του παγκόσμιου χωριού μας είναι πεινασμένοι ή υποσιτισμένοι. Πώς νιώθετε γι’ αυτό; Είναι δίκαιο;
Στη συνέχεια εφαρμόζεται η στρατηγική διαφοροποίησης του Έσω-Έξω Κύκλου προκειμένου οι μαθητές να συζητήσουν πάνω στα στατιστικά δεδομένα και να εκφράσουν τις απόψεις τους. Στη συγκεκριμένη στρατηγική οι μαθητές σχηματίζουν δύο ομόκεντρους κύκλους με τον εσωτερικό κύκλο να είναι στραμμένος προς τον εξωτερικό κύκλο. Με τον τρόπο αυτό σχηματίζονται ζευγάρια έσω-έξω κύκλου τα οποία θα κληθούν να ανταλλάξουν φράσεις πάνω στην παρουσίαση που είδαν με βοηθητικό γραφικό οργανωτή το διάγραμμα του Φύλλου Εργασίας που τους έχει δοθεί.
Οι μαθητές του εσωτερικού κύκλου θα ανακοινώνουν στο αντίστοιχο συμμαθητή τους του έξω κύκλου ένα από τα στατιστικά δεδομένα της παρουσίασης ενώ ο μαθητής του έξω κύκλου θα του αναφέρει τις σκέψεις του επάνω σε αυτή την κατάσταση. Παροτρύνονται οι μαθητές του έξω κύκλου να χρησιμοποιήσουν στη διατύπωση των απόψεών τους τα βοηθητικά ρήματα (should, ought to, can, could, may, might, must, mustn’t, have to, don’t have to)
Ένας τέτοιος διάλογος θα μπορούσε να είναι:
- 12 άνθρωποι του παγκόσμιου χωριού πεινούν ή υποσιτίζονται.
- Θα πρέπει να υπάρχει φαγητό για όλους τους ανθρώπους. Τα κράτη πρέπει να φροντίσουν ώστε όλοι να έχουν την τροφή που πρέπει.
Όταν ολοκληρωθεί ο διάλογος ανάμεσα στο κάθε ζευγάρι, ο εξωτερικός κύκλος μετακινείται δύο ή τρία βήματα αριστερά ή δεξιά ανάλογα με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού. Τα νέα ζευγάρια επαναλαμβάνουν την ίδια διαδικασία ώσπου κάθε μαθητής του έσω κύκλου να έχει ανακοινώσει έναν συγκεκριμένο αριθμό από τα δεδομένα που ισχύουν στο «παγκόσμιο χωριό» και αντίστοιχα κάθε μαθητής του έξω κύκλου να έχει εκφράσει την άποψή του για τα δεδομένα αυτά.