- Δράση 2: «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ)»
Γνωστική διεργασία: [ Βιώνοντας ]
Βιώνοντας "Το Γνωστό"
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές αναστοχάζονται τις εμπειρίες, τα ενδιαφέροντά τους και τις απόψεις τους. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή παρουσιάζουν κάτι γνωστό ή οικείο, παρακολουθούν, ...
Κατά την έναρξη του μαθήματος είναι χρήσιμο να εφαρμοστεί κάποια παιγνιώδης δραστηριότητα συγκέντρωσης. Προτείνεται το παιχνίδι των αριθμών:
- Οι μαθητές σηκώνονται όρθιοι και τοποθετούν τα σώματά τους έτσι ώστε να έχουν οπτική επαφή με όλους τους συμμαθητές τους. Αν είναι δυνατό σχηματίζουν ένα νοητό κύκλο. Αρχικά ο εκπαιδευτικός λέει τον αριθμό 1 και συνεχίζουν οι μαθητές λέγοντας ο ένας μετά τον άλλο τους αριθμούς που ακολουθούν (2, 3, 4…), βάσει της σειράς της θέσης τους (ο πρώτος δεξιά από τον εκπαιδευτικό το 2, ο διπλανός του το 3 κ.ο.κ). Μόλις ακουστούν τόσοι αριθμοί όσο και το πλήθος των μαθητών στη τάξη, ο εκπαιδευτικός λέει δυνατά έναν από τους αριθμούς που ακούστηκαν. Ο μαθητής που έχει πει αυτόν τον αριθμό πρέπει αμέσως να πει έναν άλλο από αυτούς που ακούστηκαν.
- Αν κάποιος καθυστερήσει ή πει κάποιο αριθμό που δεν έχει ακουστεί βγαίνει από το παιχνίδι και μπορεί να ξαναμπεί αν άλλος μαθητής πει τον αριθμό του δείχνοντάς τον. Σε αυτή την περίπτωση συνεχίζει ο εκπαιδευτικός λέγοντας έναν αριθμό. Το παιχνίδι σταματά όταν συμπληρωθούν 30΄΄ χωρίς να βγει κάποιος μαθητής εκτός. Ο εκπαιδευτικός φροντίζει να συμμετέχουν όλοι και για το λόγο αυτό, όταν κάποιος μαθητής βγαίνει από το παιχνίδι επιλέγει να πει έναν από τους αριθμούς που ακούγονται λιγότερο. Το παιχνίδι λειτουργεί κα ως άτυπο κοινωνιόγραμμα, επιτρέπει δηλαδή στον εκπαιδευτικό να διαπιστώσει τις κοινωνικές σχέσεις που υφίστανται μεταξύ των μελών της ομάδας της τάξης.
Οι μαθητές καλούνται προφορικά και μέσω του Φύλλου Εργασίας, εργαζόμενοι σε δυάδες, να παρακολουθήσουν σύντομο μαγνητοσκοπημένο απόσπασμα από το διαδίκτυο χωρίς να ακούν ήχο. Επίσης μέσω του Φύλλου Εργασίας τους ζητείται να μαντέψουν τι μπορεί να κάνουν οι συνομιλητές που εμφανίζονται και ποιες ιταλικές λέξεις είναι πιθανό να χρησιμοποιούν.
Σε περίπτωση που οι μαθητές δυσκολεύονται παραπέμπονται στους υπενθυμιστές του Φύλλου Υποστήριξης (ΦΥ). Παραχωρείται στους μαθητές συγκεκριμένος χρόνος δράσης (ενδεικτικά 3 λεπτά), ο οποίος ξεκινά μετά τη λήξη της προβολής. Η προβολή μπορεί να επαναληφθεί σε περίπτωση που το ζητήσουν οι μαθητές ή ο εκπαιδευτικός κρίνει ότι το χρειάζονται.Φύλλο με εισαγωγικές πληροφορίες.
Φύλλο εργασίας που αφορά όλο το σενάριο.
Καταγράφουν, επισκέπτονται, βλέπουν, ...
Μετά τη λήξη του χρόνου που έχει παραχωρηθεί στους μαθητές, η κάθε δυάδα παίρνει το λόγο με τη σειρά και αναφέρει αυτά που έχει σημειώσει. Ο εκπαιδευτικός σημειώνει συνοπτικά τις απαντήσεις των μαθητών στον πίνακα, χωρίς να τις αξιολογεί.
Βιώνοντας "Το Νέο"
Στη διεργασία αυτή, οι μαθητές παρατηρούν ή συμμετέχουν σε άγνωστες μαθησιακές καταστάσεις και εμβαπτίζονται σε νέες καταστάσεις ή περιεχόμενα. Οι μαθητές στη διεργασία αυτή ερευνούν, παρακολουθούν, ...
Οι μαθητές καλούνται μέσω του Φύλλου Εργασίας να ξαναπαρακολουθήσουν το μαγνητοσκοπημένο απόσπασμα, ακούγοντας αυτή τη φορά τους διαλόγους. Εργαζόμενοι στις ίδιες δυάδες επαναλαμβάνουν την προηγούμενη δραστηριότητα, έχοντας στη διάθεσή τους 3 λεπτά. Αν καταστεί απαραίτητο επαναλαμβάνεται η προβολή.
Διαβάζουν, ακούν, μελετούν, ...
Μετά τη λήξη του προβλεπόμενου χρόνου η κάθε δυάδα ανακοινώνει τις απαντήσεις της κι ο εκπαιδευτικός υπογραμμίζει στον πίνακα τα στοιχεία που επιβεβαιώνονται από τις περισσότερες δυάδες.
Διερευνούν, παρατηρούν, ...
Σε περίπτωση που οι μαθητές δεν έχουν εντοπίσει κάποια από τις διεργασίες που ενδιαφέρουν το μάθημα (π.χ. ρωτώ το όνομα του συνομιλητή μου), ο εκπαιδευτικός μπορεί να γράψει στον πίνακα ένα σύμβολο (πχ +) για να προστεθεί στη συνέχεια].
Εξερευνούν, συμμετέχουν, ...
Μέσω του Φύλλου Εργασίας, ζητείται από τους μαθητές να παρακολουθήσουν για 3η φορά τη μαγνητοσκόπηση, έχοντας μπροστά τους το σενάριο του διαλόγου.
Πάντα μέσω του Φύλλου Εργασίας, συνεχίζοντας τη συνεργασία σε δυάδες, τους ζητείται να αξιολογήσουν τις απαντήσεις που έδωσαν στην προηγούμενη φάση (βήμα 2) και να ανακοινώσουν τα συμπεράσματά τους ζητώντας το λόγο από τον εκπαιδευτικό. Ο εκπαιδευτικός επισημαίνει στον πίνακα τα τελικά συμπεράσματα των μαθητών και βοηθά στην καλύτερη διατύπωσή τους.