Επεξεργαστής εννοιολογικών χαρτών και οπτικοποίησης εννοιών
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Επεξεργαστής εννοιολογικών χαρτών και οπτικοποίησης εννοιών - Information Visualisation App.
Περιγραφή: Το λογισμικό, μέσα από ένα απλό και κατάλληλο αναπτυξιακά γραφικό περιβάλλον διεπαφής επιτρέπει την δημιουργία εννοιολογικών χαρτών, οπτικοποίησεων εννοιών ή και με βάση γραφικούς οργανωτές. Οι γραφικοί οργανωτές επιλέγονται από τον χρήστη και λειτουργούν ως υποστυλώματα και περιγράμματα για την παραγωγή γραφικών αναπαραστάσεων στις συγκεκριμένες περιπτώσεις κάθε μαθησιακής δραστηριότητας. Η εφαρμογή παρέχει μια οργανωμένη συλλογή βασικών συμβόλων και εικονιδίων για τη χρήση στις οπτικοποιήσεις. Επιπλέον επιτρέπει την εισαγωγή εικόνων από διάφορες πηγές καθώς και την ζωγραφική από τα παιδιά.
Λέξεις - κλειδιά: Εννοιλογικοί χάρτες, οπτικοποίηση πληροφοριών, οπτική σκέψη, γραφικοί οργανωτές
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: "Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: H οπτικοποίηση (Visualisation) είναι η ικανότητα, η διαδικασία και το προϊόν της δημιουργίας, ερμηνείας, χρήσης και αναστοχαστικού συλλογισμού, φωτογραφιών, εικόνων και διαγραμμάτων στο μυαλό μας (νοερά), σε χαρτί ή σε τεχνολογικά μέσα, με σκοπό την αναπαράσταση και διαβίβαση πληροφοριών, τον συλλογισμό και την ανάπτυξη νέων ιδεών καθώς και την προώθηση αντιλήψεων. Oι οπτικοποιήσεις στην εκπαίδευση μπορούν: να καταστήσουν συγκεκριμένο το αφηρημένο, να κατευθύνουν την προσοχή, να αποτελέσουν κίνητρο για μάθηση, να αναπαραστήσουν πληροφορίες και νοήματα με εναλλακτικούς τρόπους και να διευκολύνουν τη μάθηση.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Δυνατότητες και Λειτουργίες: Ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει εννοιολογικούς χάρτες επιλέγοντας το κατάλληλο διάγραμμα μέσα απο ένα σύνολο 7 διαφορετικών κατηγοριών (ομαδοποίηση, ρουτίνες σκέψεις, αφήγηση, διαδοχή γεγονότων/φάσεων, λήψη απόφασης, αίτια-αποτέλεσμα και διάφορα). Στον χρήστη παρέχεται ένα σύνολο είκονων ανα κατηγορία (τρόφιμα, μετακίνηση, ζώα κ.α.) που μπορεί να χρησιμοποιήσει, όπως επίσης και η δυνατότητα να ανεβάσει και να επεξεργαστεί εικόνες τις επιλογής του. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα εισαγωγής κειμένου, η ζωγραφική και η λήψη του τελικού αποτελέσματος με τη μορφή pdf.
Τεχνικές απαιτήσεις: Η εφαρμογή εκτελείται μέσω φυλλομετρητή (Chrome, Firefox, Edge, safari, opera) σε υπολογιστή, ταμπλέτα και κινητό τηλέφωνο.
Ημερομηνία ανάρτησης: 10/04/2023.
Άδεια χρήσης:
Σημειώσεις προς εκπαιδευτικούς
Σε ποιον απευθύνεται: Μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός.
Εκπαιδευτική βαθμίδα / επίπεδο: Προσχολική/πρώτες τάξεις δημοτικού.
Τυπικό εύρος ηλικίας - ΑΠΟ - ΕΩΣ:
4 - 7.
Γλώσσα στοχευόμενου κοινού: Ελληνικά.
Τύπος μαθησιακού αντικειμένου: :Opτικοποίηση εννοιών.
Διδακτική προσέγγιση: άμεση διδασκαλία, επίδειξη, διάλεξη, Καθοδηγητική διδασκαλία - tutorial, μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι, νοηματική αυθεντική μάθηση, Μάθηση μέσω εννοιολογικής χαρτογράφησης, μάθηση με σχέδια εργασίας, Μάθηση με νοητικά εργαλεία, Μάθηση μέσω σχεδιασμού, Συνεργατική μάθηση.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες: Η προτεινόμενη εφαρμογή μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθησιακές δραστηριότητες όπως:
- - ως εποπτικό εργαλείο, για διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειμένων του προγράμματος σπουδών,
- - ως γνωστικό εργαλείο, για οικοδόμηση εννοιών και γνώσεων (για μάθηση),
- - ως εργαλείο αξιολόγησης των μαθητών,
- - ως εργαλείο για την ανάδυση και την καταγραφή των αναπαραστάσεων, με άλλα λόγια, ως εργαλείο ανίχνευσης πρότερων γνώσεων, ως μέσο για ανταλλαγή και επικοινωνία ιδεών
Ελεύθερο παιχνίδι: Τα παιδιά εκφράζονται δημιουργικά μέσα από την ελεύθερη χρήση του επεξεργαστή χωρίς κανόνες. Φτιάχνουν οπικοποιήσεις όπως τις θέλουν και τις τυπώνουν ή τις μεταφέρουν σε άλλες εφαρμογές.
Δραστηριότητες εννοιολογικής χαρτογράφησης: Υπάρχει πλήθος προτάσεων χρήσης των εννοιολογικών χαρτών στο Νηπιαγωγείο με δραστηριότητες για όλα τα θεματικά πεδία (Γλώσσα, Μαθηματικά, Κοινωνικές Επιστήμες , Τέχνες κλπ)
Οπτικοποίηση πληροφοριών: Τα παιδιά μελετούν και δημιουργούν οπτικοποιήσεις για θέματα που μελετούν στο πλαίσιο θεματικών μαθησιακών δραστηριοτήτων ή σχεδίων εργασίας.
- Άλκης Γεωργόπουλος, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, PhD
- Δημήτρης Νικολός, Πληροφορικός, MSc
- Δημήτρης Μαρκούζης, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
- Ιωάννης Κεφάλας, Πληροφορικός
- Ευαγγελία Πεταυράκη, Πληροφορικός
- Άρτεμις Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Μυρτώ Γεωργοπούλου, Πληροφορικός
- Φωτεινή Τσιάμη, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής, MSc
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Χριστόφορος Καραχρήστος, Πληροφορικός, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
- Φεσάκης Γιώργος, Καθηγητής του Τμήματος των Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Χατζηγιάννη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
- Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών, PhD
- Μαριολένη Παρίση, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, PhD
- Αναστασία Κωνταντοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
- Ανθή Αρκούλη, Εκπαιδευτικός ΠΕ60 Νηπιαγωγών, MSc
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΑΞΗΣ: Σοφία Χωλίδη, PhD ΙΕΠ, Σύμβουλος Β